Porckorong elváltozások, porckorongsérv

  • -

Porckorong elváltozások, porckorongsérv

Category : Egyéb

 

gerincAz emberi gerincoszlop 33-35 csigolyából tevődik össze. A csigolyák porckorongok, szalagok és ízületek révén folytonos összeköttetésben vannak. A gerinc természetes görbületeinek, „S” alakjának köszönhetően csillapítja a központi idegrendszert terhelő rezgéseket járás, futás, ugrás közben, ebben természtesen nagy szerepe van a csigolyák között lévő porckorongoknak. A képen jól láthatóak az egészséges gerinc görbületei. Tudni kell, hogy a porckorongok degenerációja igen korán elkezdődik, akár már 18-20 éves kortól. Ennek oka a sok ülés, mozgásszegény életmód. Leggyakoribb tünetek: fájdalom, ami mozgásra, főleg terhelésre fokozódik, a problémás terület körüli izomzat fájdalma nyugalomban, nyaki vagy deréktáji merevség, mozgások beszűkülése, kényszertartás.

Mi zajlik a porckorongok szerkezetében az idő előrehaladtával? 

porckorongsérvA porckorong külső rostos gyűrűjében repedések 
keletkeznek, a kocsonyás mag víztartalma csökken, a porckorong pedig veszít rugalmasságából. A porckorong külső rostos falának meggyengülése következtében a porckorong oldala kiboltosul, lágyabb belső magja a sérült falon át kifelé igyekszik és hátrafelé bedomborodik a gerinccsatornába. Ahogy hátrafelé nyomódik a porckorong, ott nyomás alá helyezi a két csigolya között kilépő ideggyököt, így a beidegzett területen zsibbadás, fájdalom, érzés- és mozgászavart okoz.

Legnagyobb terhelésnek a derekunknál, az ágyéki (lumbális) gerincszakaszon elhelyezkedő porcos korongok vannak kitéve, mivel rájuk terhelődik az egész felsőtestünk tömege. A leggyakrabban a lumbális 4-es (L4) és sacralis 1–es (S1) csigolya közötti porckorong sérül (sérvesedik) alsó végtagokba és alhasi szervekbe sugárzó kellemetlen tüneteket okozva.

A nyomás alá került kilépő ideggyök, zavaros impulzusokat közvetít, melynek nemcsak zsibbadás vagy fájdalom a következménye, hanem hibás működés a beidegzett területen, de akár belső szervi problémákat is okozhat. Kísérő tünet lehet továbbá a folyamatosan jelenlévő tompa fájdalom, mely egyik napról a másikra alakul ki.

Az ideg nyomását és az ezzel járó fájdalmat csökkenthetjük, ha a gerinccsigolyákat egymáshoz képest széthúzzuk, nyújtjuk. Ennek egyik hatékony módszere a gerincnyújtó pad. Az eljárás lényege, hogy a gravitáció erejét használva, saját testünk súlyánál fogva húzza szét a csigolyákat.

A porckorongsérv kialakulása ellen a következőket tehetjük:

  • fogyasszunk naponta 2-3 liter vizet;
  • javítsuk tartásunk az ülő munka során: az ülés során biztosítsuk az egészséges medence dőlésszögét, ezzel a természetes (fiziológiás) gerincgörbületeket, hogy a porckorongok terhelése természetes legyen;
  • a mozgásszegény életmód helyett iktassuk be életünkbe a heti többszöri testmozgást;
  • fizikai munka során érdemes gugolva lehajolni a súlyokért, nem derékhajlítással, mivel a hirtelen mozdulatok előidézhetik a becsípődéseket;
  • megelőzésképp fontos, hogy a gyermekek életébe beépüljön a mozgás szeretete.

A gerincnyújtásról bővebben: http://vurmasszazs.hu/gerincnyujtas/